Dag 27-29: Van Whitianga naar Rotorua naar Taupo. - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van jacqueline gerard - WaarBenJij.nu Dag 27-29: Van Whitianga naar Rotorua naar Taupo. - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van jacqueline gerard - WaarBenJij.nu

Dag 27-29: Van Whitianga naar Rotorua naar Taupo.

Blijf op de hoogte en volg jacqueline

13 November 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

11-11: Na vertrek uit Whitianga een eerste stop: Cathedral Cove. Een stukje paradijs op aarde. Vijfenveertig minuten wandelen; sterk stijgend, sterk dalend, tenslotte 160 treden afdalen, maar dan heb je ook wat!! Wat een prachtig stukje Nieuw Zeeland.
Volgende stop: Hot Water Beach. Het hete water vinden we niet, maar wel een prachtig strand waar we ook lunchen. Verder op de East Pacific Highway. Op weg naar Rotorua een stop in Tauranga, Mount Manganui. Deze stop loopt nogal uit; we arriveren laat in het hostel. Rortorua heeft een bijzondere geur (zwavel), waar we wel even aan moeten wennen. Zelfs in de hostel ruik je het sterk.

12-11: Vanwege het weer (regenbuien) gaan we ’s morgens naar het museum van Rotorua, het vroegere badhuis. Reuze interessant hoe die Engelsen de oude gewoontes van de Maori hebben overgenomen en aangepast aan de Europese mores. Tijdens de guided tour horen we ook veel over de Maori geschiedenis en cultuur. Een bijzonder volk: trots op haar afkomst en zuinig op haar erfenis.
De rest van de middag is voor het Kuirau-park met borrelende modderpoelen, hot water pools en speciale footpools. Heel onwerkelijk om een wandeling door een park in de stad te maken en uit de struiken stoom te zien verschijnen. Of langs een grote steen te lopen waaronder je het water hoort koken.

13-11: Omdat het vandaag mooi weer beloofd te worden gaan we naar Whakarewarewa, de living Maori village. Gelegen aan de rand van Rotorua, biedt het de gelegenheid om meer te weten te komen over de Maori cultuur en meer te zien van de geothermische activiteit in dit gebied.
In dit dorp wonen en werken Maori die bezoekers rondleiden en deels nog leven zoals ook hun voorouders leefden. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de hete poelen om te baden en het eten te bereiden. Het is heel bijzonder om te zien hoe de mensen hun levenswijze overeind houden. Aan het einde van de rondleiding volgt nog een optreden door 8 Maori met verschillende liederen en een uitleg daarvan. Ook de Haka ontbreekt natuurlijk niet. Daarna lopen we op eigen gelegenheid door het dorp, langs het Hot Water Lake en tenslotte naar de lookout vanwaar we een aantal geisers konden zien.
Tijd om verder te gaan richting Taupo. Onderweg stoppen we bij de Rainbow Mountain. Na een korte wandeling komen we bij een prachtig uitzichtpunt vanwaar we de rotsen kunnen zien die allerlei kleuren hebben en een prachtig blauw meertje. Gerard loopt verder naar de top, een wandeling van zo’n 3 kilometer.

• 14 November 2014 - 12:07

G.Nijhuis:

Wat een prachtige fotosessie weer,jullie hadden beroeps moeten worden ha ha ha ,Lijkt mij ook vreemd als je nietsvermoedend een douche onder een steen hoort! Nou ja een kosteloos bad is ook niet weg. grG,G,L